Welkom op de website van Rosemarie Vismans, fysiotherapeut.

Rosemarie Vismans Ik ben Rosemarie Vismans. Na mijn opleiding fysiotherapie heb ik mij gespecialiseerd in de behandeling en begeleiding van vrouwen in de zwangerschap en rondom de bevalling. Meer dan 20 jaar heb ik zwangerschapsgymnastiek en postnatale gymnastiek gegeven. Ik heb gemerkt dat veel vrouwen (en partners) op zien tegen de bevalling. Daarom ben ik gestart met de cursus individuele zwangerschapsbegeleiding. Een duidelijke voorlichting en praktische adviezen kunnen het zelfvertrouwen enorm vergroten en de bevalling voorspoediger laten verlopen. De cursus Shantala babymassage heb ik in 1999 afgerond en ben ik vanaf die tijd de cursus gaan geven. Het is heel leuk om ouders hun baby te leren masseren en te zien hoe ouder én baby hiervan genieten!
 

Voor een voorspoedige bevalling is een duidelijke en reële voorlichting en een aantal praktische adviezen noodzakelijk. Dit moet een goede en positieve houvast geven tijdens de bevalling!!

WAT houdt de cursus in?

  • Informatie/voorlichting over het proces van zwangerschap en bevalling
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen om tijdens de bevalling de weeën zo goed mogelijk op te vangen.
  • De perstechniek en pershoudingen.
  • Vergroten van het zelfvertrouwen.
foto

Voor WIE is de cursus bedoeld?

Het is geschikt voor iedereen die zich wat beter wil voorbereiden in een persoonlijke sfeer. Het is een goede combinatie met actieve zwangerschapsgymnastiek/zwangerfit/zwemmen of je “eigen” sport!

WANNEER in de zwangerschap kun je hiermee beginnen?

De eerste les wordt bij voorkeur rondom de 30ste week gepland en duurt 2 uur. (Als je al verder bent in de zwangerschap en je wilt toch nog starten is dat natuurlijk ook altijd mogelijk). Over het algemeen volgen nog 2 lessen van 1 uur met 2 weken ertussen. Eén en ander is natuurlijk afhankelijk van jullie eigen wensen en behoefte. Het is in principe de bedoeling dat je samen met je partner komt, vooral de eerste 2 uur.

Bij een tweede of volgende bevalling is het mogelijk een soort “opfriscursus” te doen. Twee keer 1 of twee keer 1½ uur is dan meestal voldoende.

 

In de periode na de bevalling ondergaat jullie leven een enorme verandering. Dat kan vragen en onzekerheden met zich mee brengen.

Als verse ouders kan je dan wat praktische ondersteuning gebruiken.

Bij de postnatale begeleiding:
  • kijken we terug op de zwangerschap en bevalling
  • krijgen jullie meer inzicht in hoe jullie met je baby omgaan en hoe jullie deze nieuwe situatie ervaren
  • besteden we aandacht aan het herstel van de moeder
  • kunnen jullie terecht met vragen over de zorg rondom de baby zoals verzorgen, voeden, tillen, huilen, inbakeren enz.
  • is er ruimte om in te gaan op jullie eigen wensen en behoeften

Meestal geven 2 of 3 bijeenkomsten voldoende ondersteuning en in zicht om zelf verder te gaan.

De begeleiding kan eventueel ook in combinatie met de babymassage bij jullie thuis plaats vinden.

foto
 

De Shantala babymassage is een vorm van massage die zijn oorsprong vindt in India waar bijna elke ouder haar kinderen (dagelijks) masseert. Een franse arts, Frederick Leboyer, bracht deze vorm van massage mee naar het westen. Het is een heerlijke manier om in contact te zijn met je baby. Het is een prettige, vloeiend in elkaar overgaande massage die elke ouder goed kan leren.

Tijdens de lessen wordt er aandacht besteed aan: foto foto
  • masseren
  • observeren
  • motorische ontwikkeling
  • tillen, dragen, vastpakken van de baby
  • adviezen t.a.v. hulpmiddelen zoals wipstoeltje, maxi-cosi enz.
  • het badderen in de tummy tub
Groepscursus:3 lessen van 1,5 uur in kleine groepjes van max 3 baby's
Individuele cursus:2-4 lessen van 1 uur, bij voorkeur bij jullie thuis in de vertrouwde omgeving van de baby
Shantala babymassage Shantala baby massage
 

OEFENINGEN VOOR NA DE BEVALLING

BEKKENBODEM

Begin met oefenen zodra je de bekkenbodem weer aan kan spannen, liefst al de eerste dag. Oefen de eerste weken meerdere keren per dag, bv rondom voedingstijden overdag. Tijdens het oefenen goed doorademen.

Uitgangshouding: ruglig met gebogen benen.
  1. Bekkenbodem 3 sec aanspannen – 3 sec ontspannen
    10 x herhalen
  2. Bekkenbodem aanspannen en 30 sec aangespannen houden.
    Hierbij goed doorademen!!
    5 x herhalen

Later kan je ook in andere uitgangshoudingen oefenen bv. zit, ruglig, stand. Ook bekkenbodem aanspannen tijdens hoesten, niezen en tillen.

BUIKSPIEREN

Uitgangshouding: ruglig met gebogen benen.
  1. Dwarse buikspieren
    Onderste gedeelte van de buik intrekken alsof je een te strakke broek dicht moet doen, 20 sec aangespannen houden en goed doorademen.
    5 x herhalen
  2. Schuine buikspieren
    Met rechter hand naar linker knie, schuin opkomen, met linker hand naar rechter knie. Rustig tempo en goed doorademen.
  3. Rechte buikspieren
    Opkomen met 2 handen naar de knieën (sit-up) en weer terug. Rustig tempo en goed doorademen.

Individuele zwangerschapsbegeleiding
Postnatale begeleiding
Shantala babymassage

WAAR:Maarten Dijkshoornlaan 4
3055 AT Rotterdam (Hillegersberg)
 
KOSTEN:Zwangerschapsbegeleiding en postnatale begeleiding: € 55,- per uur.
Babymassage: Groepscursus: € 100,-.
Individueel: € 60,- per uur.

Voor meer informatie of aanmelding kun je altijd bellen of mailen naar:

Rosemarie Vismans

Telefoon: 0104181942 / 0641188676

rosemarievismans@gmail.com
a.vismans@chello.nl

De illustraties op deze website
www.edieart.com

Oefenen/trainen tijdens de zwangerschap en na de bavalling
http//www.mominbalance.nl

Verloskundige praktijk
www.indenbollebuik.nl

Praktijk voor acupunctuur
www.acupunctuur-hillegersberg.nl